تواريخ مصطلح “التعبير الحر” وعلاقته بـممارساتنا اليوم في تعليم الفنون – (Hi)stories of the term “free expression” and how it relates to our practices today

workshop_Aتتطرق هذه الورشة إلى الاستخدامات التاريخية المختلفة لمصطلح “التعبير الحر.” وهو مصطلح تم تداوله بشكل واسع في تعليم الفنون، سوف تتناول الورشة السياقات المختلفة التي أدت إلى ظهور وتطور المصطلح وما يمكن أن نستخلصه من ذلك في وقتنا الحالي وممارسات تعليم الفنون المتداولة الآن. ربما يحمل مصطلح “التعبير الحر” في تعليم الفنون تعقيدات عدة لعلاقته الوطيدة في وقت ما بحركات مغايرة في تعليم الفنون. ولكن، مع الوقت، أصبح ايضاً منهجاً يحيد الفنون عن سياقاتها الاجتماعية الأوسع، ويحميها في عزلتها عما يحيط بها من علاقات ثقافية وإجتماعية. فهو مصطلح يطرح رؤية للفنون تعزز من فكرة الفن كتعبير شخصي، فردي. من خلال الورشة سوف نطرح أسئلة عن علاقة “التعبير الحر” وما يطرحه من رؤية لتعليم الفنون بأفكار اكبر حول المواطنة، الاستشراقية، النيوليبرالية وما تطرحه من صورة لل”فنان” و”الابداع” في محاولة لتفكيك المصطلح وفهم أبعاده.   

تعتمد هذه الورشة جزئياً على مواد تم تجميعها لورشة سابقة أقيمت  بالتعاون مع حسين الحاج، وكارمن مورش، وكيتو ديريك وينترجريين، وايما فولوكاو فانمبفا.

تدعو الورشة جميع المهتمين/ات بالموضوع المطروح وسوف يتسنى للمشاركين/ات الاطلاع على بعض المواد التاريخية والكتابات التي تتناول المصطلح. يجب التسجيل لحضور الورشة.

نرجو ملئ  استمارة التقديم هنا في موعد أقصاه ٢٢ نوفمبر ٢٠١٧: https://goo.gl/forms/6kUkCkNdZtl5SbTP2

الميسرة: اندريا طال

اللغة: الانجليزية مع توفير ترجمة للعربية

التاريخ: الأربعاء ٢٩ نوفمبر ٢٠١٧، من ٧ م إلى ١٠م

المكان: مكتبة مركز الصورة المعاصرة

عدد المشاركين/ات: ١٠

 

اندريا طال هي المديرة الفنية لمركز الصورة المعاصرة وتهتم بإعادة التفكير في الطرق المتبعة لتعليم الفنون في سياقات الفن المعاصر.

 

This workshop looks at different historical contexts in which the concept of “Free Expression” became widely used in art education to ask how these early adaptations of the concept resonate in current local practices. It proposes a look at “Free Expression” as a contradictory concept. While associated initially with alternative movements in art education, it arguably also paved the way for an understanding of art that is deeply individualistic and that it needs to be “protected” from surrounding influences. This workshop intends to discuss the relationship between “Free Expression” and notions of citizenship and class, the dominance of the west, neoliberal economies and ideas about the “artist” and “creativity” they produce.

The workshop is partially based on material collected for a previous workshop developed in collaboration with Hussein El-Hajj, Carmen Mörsch, Kitto Derrick Wintergreen and Emma Wolukau-Wanambwa.

The workshop is open to anyone interested in the topic. Participants will be introduced to and have time to read quotations from related historical material. Registration is required, please register here no later than the 22nd of November 2017: https://goo.gl/forms/6kUkCkNdZtl5SbTP2   

 

Facilitator: Andrea Thal

Language: English, with whisper translation to Arabic

Date: Wednesday, 29 November 2017, 7 -10pm

Location: CiC Library

Participants: 10

 

Andrea Thal is the Artistic Director of CiC and is interested in rethinking established ways of working and learning in contemporary arts.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s